Sunday, December 5, 2010

La plăcinte înainte!

La-nceput a fost dovleacul.

Pe care l-am grijit, curăţat, dat pe răzătoare, înmuiat puţin de tot cu zahăr, scorţişoară - şi nişte raze de soare pe fereastra bucătăriei.

Apoi am plămădit coca, simplă, de post.
Am răsucit fuioarele de plăcinţele, cu dovleac într-însele, le-am aşezat ca vaşnici soldaţi de pază la intrarea în cuptor. S-au copt în cuptiorul bine încins şi le-am mâncat cu poftă, ceea ce vă dorim şi dvs.!

Asta a fost acum câteva zile, azi am făcut un remake, din restul de dovleac - căci la aşa cogeamitea de bostan, se cuvenea treabă cu alesătură, n-aveam cum a-l isprăvi dintr-o lovitură. Pe principiul "Deuteron ameinon", vorba grecului (pentru neofiţi: "a doua oară e mai bine"), azi am îmbunătăţit reţeta cu nişte miez de nucă amestecat în miezul de bostan. Şi am scos din reţetă pârdalnica de scorţişoară dătătoare de arsuri stomacale.

Dar de azi nu mai am poze. Am doar plăcintă!

2 comments:

  1. SUPA
    O fi semanand ea cu o supa neaosa, insa smantana si oul adaugate la sfarsit ii dau toata savoarea. Asadar, sa vedem cum transformam noi supa de pui a bunicii intr-una cosmopolita. Mai intai, calmeaza-ti familia infometata: supa asta dureaza, ca nu-i la plic sa se faca singura. Cum carnea de pui trebuie sa fiarba incet si mult, pregateste-te sa te uiti la oala pret de vreo ora jumate. Tot e bine ca nu ai tu cine stie ce de facut, o sa se descurce si singura.Apoi sufleca-ti manecile si pregateste-ti ingredientele. Cam astea ar fi, sa faci o supa cat sa ajunga tuturor, ba sa mai ramana si pe maine:
    1 pui intreg
    2 cepe de marime potrivita
    2 morcovi asisderea
    1 telina (sau juma' de telina daca e un monstru din ala cum am vazut eu in ultra-super-hyper-marketul din care imi fac cumparaturile)
    3 cartofi
    2 ardei
    o mana de orez
    3 galbenusuri de ou
    150 g de smantana
    Si acum sa trecem la preparare. Ia tu o oala marisoara, umple-o cu apa (dar nu prea-prea ca o sa dea p-afara si pacat de aragazul ala proaspat spalat...sau nu?) si arunca puiul in ea. Acum da focul mic si pune-o la fiert. Gaseste-ti o ocupatie cat fierbe carnea, ca va dura ceva. Cand o vezi ca incepe sa fiarba nu te grabi niciunde. Las-o sa dea in cateva clocote, sa iasa grasimea bine din puiul ala, ca doar asta e secretul supei. Stiu ca te-ai plictisit deja si familia iti plange zgomotos de foame, asa ca iti dau voie acum sa pui legumele. Curatate, dar intregi! Stii tu, iarna nu-i ca vara, iar supa nu e ciorba sa pluteasca bucatele de cartofi prin ea. Acum vine o alta perioada de asteptare. Sper ca fumezi, doar-doar o trece timpul mai repede. Cat fierbe o leguma nu prea as putea sa iti spun exact, ca n-am stat sa cronometrez. Da' trei sferturi de ora tot poti sa o lasi. Numa e musai ca, cu 10 minute inainte de a inchide focul, sa arunci si orezul acolo. Sper ca ai realizat ca orezul nu e o leguma si nu l-ai pus de la inceput...Putintica rabdare, te aproprii de momentul final. Opreste focul si apuca-te de pescuit legume. Bine, daca esti mai sclipitor putin vei folosi o strecuratoare. Acum tre'sa fii inventiv si sa te gandesti ce faci cu legumele ramase. Sa nu te prind ca le bagi inapoi in supa, am stabilit ca nu e ciorba, da? Uite, sunt buna si iti fac o recomandare: ia si niste carne din puiul deja fiert si pune de-o salata beuf. Daca nu stii cum, o sa te invat eu candva. Prea multe informatii dintr-o data strica :) .Si acum promit ca urmeaza ultimul pas. Unul putin mai complicat - trebuie sa desprinzi carnea de pui de pe oase si sa o pui la loc in supa. Nu de alta, dar nu da bine sa trantesti un copan sau o aripioara de pui in farfurie cand o servesti. Si nu vrei sa iti vezi musafirii murdari pana la coate de supa in timp ce se straduiesc sa roada carnea de pe un os, nu? Hmm....surpriza, nu a fost chiar ultimul! Ce vrei, asa ma pacalea si pe mine tata cand urcam muntele: inca putin, si am ajuns! Plus ca te puteai prinde ca au mai ramas doua ingrediente nefolosite! Asadar, ia glabenusurile si amesteca-le cu smantana intr-un vas putin mai mare. Cand s-au omogenizat (adicatelea nu mai deosebesti oul de smantana, 'nteles?) pune lingura cu lingura supa fierbinte in vas ca sa se incalzeasca. Stii ce se intampla daca pui smantana rece in lichidul fierbinte, nu? Afla ca daca pui smantana rece cu ou e si mai rau! Si gata! Hop, adauga in oala smantana si oul si amesteca!Asa, si acum ultimul pas...nu, de fapt te-am pacalit. De data asta chiar am terminat. Poti servi supa, eventual cu niste patrunjel deasupra. Pofta buna!

    ReplyDelete
  2. Ho-li-ş'mouc! Deci pentru aşa o plăcintă cu dovleac mi-aş schimba religia, naţionalitatea şi data de naştere :-)...

    La mai multe! Şi aruncă şi peste ocean când te plictiseşti de ele ;-).

    ReplyDelete

Stop joc

După aproape 10 ani de Blogspot, mă opresc aici. Ne vedem pe ancailie.ro, dacă mai vreți să mă citiți, anyone. :)